Az autó belterének tisztántartása folyamatos odafigyelést igényel. Tudnunk kell, hogy a por és kosz jelenléte a beltérben ugyanúgy minden baj forrása, mint a fényezésen. A por dörzshatása koptatja azokat a felületeket, amikkel gyakran érintkezünk (ajtókárpit, ülések, kormány, kezelőszervek stb.), de a műszerfal karcos műanyag borítása is zavaró látvány egy igényes autótulajdonos számára. Amennyiben szeretnénk megelőzni az ilyen problémákat, legkifizetődőbb ha rendszeresen porszívózzuk a szőnyegeket és üléseket, illetve tisztítjuk és ápoljuk a műanyag elemeket. A makacs foltok és kellemetlen szagok kialakulását is megelőzhetjük így. Különös odafigyelést igényelnek a bőr kárpitok, amik rendszeres ápolás mellett évtizedekig képesek megőrizni újszerű állapotukat, de ha koszosan használjuk őket és nem pótoljuk a bőrből, a napsütés hatására folyamatosan távozó esszenciális olajakat, gyorsan kiszáradnak és berepedeznek, ami nem túl felemelő látvány. Feltételezzük most azt, hogy van az olvasók között olyan, aki az idő hiánya vagy csak egyszerűen lustaság miatt mégis elhanyagolta az autóját, ezért tiszta kosz és folt minden az autóban. Hogy érdemes nekikezdeni a feladatnak?
Sajnos az autó olyan, mint egy lakás, amit idővel hajlamosak vagyunk túlzottan is belakni. Pakoljunk ki minden fölösleges kacatot és gyűjtsük össze a felhalmozott szemetet. Ha ezzel megvagyunk, neki is állhatunk a takarításnak. Kezdjük egy alapos porszívózással! Haladjunk fentről lefelé. Ha a műszerfalat is porszívózni szeretnénk legyünk óvatosak és a porszívó végét ne tologassuk a felületen, mert csúnyán megkarcolhatjuk. Ha nincs kefés porszívóvégünk, használjunk inkább egy puha ecsetet és tereljük vele a port a cső vége felé. Kapcsoljuk be a ventillátort, hogy a szellőzőt is ki tudjuk porszívózni, így elkerülhető, hogy az első beindításkor telefújjunk porral mindent. Vegyük ki a szőnyegeket és ne feledjük az ülések alatt és mellett található réseket sem, mert bosszantó lesz utólag felfedezni a kardánbox mellett elbújt morzsákat és porcicákat.
Második lépés – Kárpitok tisztítása
A kárpitok tisztítása nem csak esztétikailag fontos feladat. Minél tovább használjuk koszosan az üléseket, annál hamarabb kopik, rojtosodik, repedezik meg és a beszáradt foltokat annál nehezebb lesz eltávolítani. A kellemetlen szagok kialakulásáról meg ne is beszéljünk. Jobban mondva beszéljünk, és előzzük meg azzal, hogy időben eltüntetjük a kárpitokból, szőnyegekből a foltokat. Ha jó minőségű kárpittisztítót (beltér sampont) választunk, gyerekjáték az egész. Permetezzük be a beltérsamponnal a tisztítandó felületet (nem kell eláztatni) és hagyjuk 1-2 percig hatni. Ezután egy jó nedvszívó képességű mikroszálas kendővel alaposan dörgöljük át, ügyelve arra, hogy a kendőt folyamatosan forgassuk. A kendőt rendszeresen öblítsük ki, mert rengeteg koszt fog magába szívni és egy idő után telítődik. Nagyon makacs foltok esetén finoman dörzsöljük át a felületet egy enyhén nedves szivaccsal. Szisztematikusan haladjunk fentről lefelé, kezdve a fejtámlákkal (ha szükséges, a tetőkárpittal). Ugyanezzel a készítménnyel tisztíthatjuk meg az összes műanyag elemet, biztonsági övet és a védett bőrkárpitokat is.
Túl vagyunk a nehezén… Már csak az apróságok vannak hátra, mint például az üvegtisztítás, a műanyag felületek tisztítása/ápolása és az esetleges kellemetlen szagok megszüntetése. Erősen szennyezett üvegfelületek tisztításához használhatunk üvegpolírt, ami az üvegre kenve magába szívja a felület egyenetlenségeiből, karcaiból a szennyeződéseket, makulátlan üvegfelületet eredményezve. Mivel a vizet és a párát a kosz köti meg, az így kezelt üveg nem párásodik és „taszítja” a vizet. Ez az eljárás egy picit lassabb, mint ha folyékony üvegtisztítót használnánk, de alaposabb is. Évente 3-4 üvegpolíros kezelés általában elegendő. Az üvegek tisztaságát szinten tarthatjuk, vagy a kevésbé szennyezett üvegeket gyorsan letakaríthatjuk egy gyors folyékony üvegtisztítószerrel.
A műanyag elemeket (műszerfal, középkonzol stb.), a már jól bevált beltér samponnal tisztíthatjuk meg. A műanyagok ápolására is célszerű egy minőségi műanyagápolót választani, amivel magas és selyemfényű felület is kialakítható és egy tartós, antisztatikus védőréteget képez a műanyagokon, aminek köszönhetően hónapokig, csak egy mikroszálas kendőre lesz szükségünk az így elért állapot szinten tartására. A műanyagápolót ne permetezzük közvetlen a műszerfalra, mert csúnyán összemaszatolhatja a szélvédőt, plusz munkát okozva nekünk. Célszerűbb egy szivaccsal, vagy ronggyal felvinni az ápolni kívánt felületre.
A kellemetlen szagok forrásai lehetnek, a kárpitra folyt élelmiszerek, dohányfüst, háziállat és az elhanyagolt klíma berendezés. Ezek a problémák nem csak a szagok miatt kellemetlenek, de higiéniai problémákat és fertőzéseket is okozhatnak, különösen a klíma rendszerben szaporodó baktériumoknak köszönhetően. Amennyiben a kárpitok alapvetően tiszták, csak dohány, vagy állat szag terjeng az autóban, használhatunk szagűzőt, ami a kárpitokra és szőnyegekre permetezve hatékonyan szünteti meg a szagokat és kellemes friss illatúvá varázsolja az autónkat. A klímából terjengő bűz kialakulását pedig egyszerűen megelőzhetjük, klímafertőtlenítő használatával, amit egyszerűen az utastérbe helyezve kell aktiválni. Az autót járatva a klímát bekapcsolva és belső levegőkeringetésre állítva 10 perc alatt elvégezhető ez a művelet. Évente két kezeléssel megőrizhető a klíma baktérium és szagmentes állapota.